אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.
אנו נאלצים להעביר את יום העיון, נכון לעכשיו למתכונת למידה מרחוק בזום חי/ וצפייה בהקלטות לאחר מכן.
במידה ויתקבלו הנחיות חדשות אשר יאפשרו את קיום הלימוד מחר פנים אל פנים בהיכל שלמה, נעדכן את הנרשמים לקראת הערב.

במסגרת הלימוד השנתי
נקיים זו השנה השביעית לימוד לקראת חג הפסח.
אנו מזמינים את הקהל הרחב להצטרף אלינו
וליהנות ממגוון מרצים ושיעורים.

השיעורים יתקיימו בקמפוס היכל שלמה בירושלים.


בנוסף- ניתן להשתתף בשיעור באמצעות זום חי (ללא יכולת תגובה) / לצפות בהקלטות במועד מאוחר יותר

דמי השתתפות - 60 ₪

(עבור השתתפות ב 4 שיעורים לבחירה).

מותנה בהרשמה מראש !

לחץ כאן להורדת התוכניה


לעיון בתקציר השיעורים-
יש ללחוץ על תמונת
המרצה
ד"ר יושי פרג'ון


"הִתְעוּ אֶת־מִצְרַיִם בְּכָל־מַעֲשֵׂהוּ" - תפקיד התחבולות בסיפור יציאת מצרים

9:30-10:30

החוויה האיומה של שעבוד מצרים והפלא העצום שביציאה משם, נועדו מראשיתם להיות זיכרון מכונן לבני ישראל. כבר ה' מציג את המאורע ככזה שנועד להפוך לסיפור: "למען תספר באזני בנך ובן בנך". בעקבותיו נקבע חג שעניינו סיפור מצרים ולצידו עוד מצוות רבות שנועדו להעלות את זיכרון מצרים או להתבסס עליו.
אולם מצרים מרכזית לא רק בניסיונה של התורה לעצב את בני ישראל, אלא גם באופן שבו ישראל מעצבים את מצרים בזיכרונותיהם. בכל משבר שפוקד אותם בדרכם, בני ישראל שבים ונזכרים במצרים, וככול שמצרים הממשית מתרחקת והעתיד המאיים מתקרב הם נזכרים במצרים טובה יותר ופחות מפחידה.
במהלך השיעור נלמד כמה מהופעות הזיכרון של מצרים בסיפורי התורה ובחוקיה, ודרכם נציג את המאבק האדיר על תודעה וזיכרון: מה טיבו של העם שעתיד לצמוח מן הזיכרונות של מצרים?

קישור לסרטון
פרופ' הרב יהודה ברנדס

פסח ושבת שבערב הפסח – הלכה והגות בשו"ת הרדב"ז

9:30-10:30

ערב פסח שחל בשבת מזמן שאלות הלכתיות מעניינות, נתבונן בכמה מהן דרך המשקפיים של ספרות השו"ת. מתוך הים האינסופי נתמקד בשו"ת הרדב"ז, שחי במצרים ובצפת בדור גירוש ספרד, בצמתים שבהם נפגשו מנהגים מגוונים מן התפוצות השונות.

קישור לסרטון
הרב אלחנן ניר

פסח כפתח להתחדשות ביחסי הורים וילדים

09:30-10:30

כבר בפסוקים הקודמים ליציאה ממצרים ניכר שתכלית היציאה מבית העבדים מצויה בסיפור על כך, ועיקרו עובר דרך ההורים אל ילדיהם. הסיפור הזה עשוי לשמש גם עבורנו כפתח להתחדשות כללית ומקיפה ביחסי הורים וילדים. בשיעור ננסה להיפתח לכך מעט

קישור לסרטון
הרב ד"ר דוד סבתו

יציאת מצרים בלילות: על לילות הסדר של חכמי יבנה

10:45-11:45

ליבו ועיקרו של חג הפסח הוא קרבן הפסח הנאכל במקדש בהלל. אולם חורבן הבית השני חולל משבר עמוק ורב ממדי בחיי העם היהודי, והותיר חלל בלוח השנה היהודי בכלל ובחג הפסח בפרט. בשיעור נבחן את דרכי העיצוב השונות של ליל הסדר נטול המקדש בידי חכמי יבנה, ונראה כיצד נטמנו בו זרעי התקווה לגאולה וההתמודדות עם משבר החורבן.

קישור לסרטון
ד"ר יסכה זימרן

יחסי הכוחות בין האדם והאל בסיפור יציאת מצרים

10:45-11:45

בספרות הנבואה המקראית מוזכרת יציאת מצרים פעמים רבות, בצורות שונות. אזכור יציאת מצרים מהווה בדרך כלל אמצעי ליצירת תקווה וכלי להגברת האמון בבשורה על הגאולה העתידה. השימוש במסורת יציאת מצרים בנבואות מציג את הטענה הלוגית והרִגשית לפיה, כפי שהתרחשה גאולה בעבר כך עתידה להתקיים גאולה בעתיד. ועוד, כפי שהצליח ה' להושיע את ישראל ממצרים, כך יש בכוחו להושיע אותם ממצוקתם בהווה.
לצד זאת, יש פן נוסף ושונה למסורת יציאת מצרים המתבטא בספרות הנבואה, שנוגע לטיב היחסים שבין האדם והאל. בסיפור יציאת מצרים מוצג שילוב כוחות בין אדם ואל ועל ידי כך מוצגת הדרישה מהאדם להיות שותף פעיל בגאולתו. היכן בסיפור יציאת מצרים מוצג שילוב כוחות זה? כיצד והיכן הדבר מוצג בספרות הנבואה? מה היא ההשלכה האידיאולוגית של יחסים כאלה? בכל אלה נעסוק בשיעור.

קישור לסרטון
הרב אלחנן סמט

שבת הגדול וערב פסח שחל להיות בשבת- 
מהו הקשר ביניהם?


שיר השירים- פשט, דרש ואלגוריה

12:00-13:00
שבת הגדול וערב פסח שחל להיות בשבת- מהו הקשר ביניהם?

בשנה שערב פסח חל להיות בשבת, כשם שהדבר בשנה זו, חופפים שני האירועים הללו, ו'שבת הגדול' היא שבת של ערב פסח. האם יש קשר מהותי בין שני התאריכים הללו? התשובה על כך היא כנראה המפתח לתעלומת מהותה ומקורה של שבת הגדול.


13:15-14:15
שיר השירים- פשט, דרש ואלגוריה

האם הפירוש האלגורי שעל פיו נתפרשה מגילת שיר השירים במסורת היהודית הוא פירוש פשט, או שמא הוא דרש שנועד להצדיק את הכנסתה לאוסף הספרים המקראי? שאלה זו נוגעת לכל פירוש אלגורי שהוא, והיא מחייבת 'עשיית סדר' בשלושת המושגים 'פשט' 'דרש' ואלגוריה.

קישור לסרטון
הרב ד"ר בני לאו

תורת פומבדיתא במסכת פסחים


הפסח שעשה חזקיהו - עיון בספר דברי הימים ובישעיהו

12:00-13:00
תורת פומבדיתא במסכת פסחים

״אין מפטירים אחר הפסח אפיקומן״: העברת מסורות המשנה מארץ ישראל לבבל - מחלוקות נוסח ואידיאולוגיה


13:15-14:15
הפסח שעשה חזקיהו - עיון בספר דברי הימים ובישעיהו

בשיעור זה נלמד על הפסח שעשה חזקיהו ותגובת ישעיהו - חג הפסח בידי אדם ובידי שמים

קישור לסרטון
ד"ר ברכי אליצור

כלים שאולים: סוגיה מוסרית בפרשנות הקדומה לסיפור יציאת מצרים

10:45-11:45

השיעור יעסוק בפרשייה מסקרנת בהיסטוריה היהודית העתיקה.
הציווי הא-לוהי לשאול כלי כסף וכלי זהב מהמצרים הוליד טענה אנטישמית שעל פיה כל עושרם של היהודים נבנה על גניבה מתוחכמת שהוסוותה כ"שאילה".
בשיעור נחשוף כיצד האשמות אלו שהזינו שנאת יהודים עתיקה גרמו לפיתוחן של פרשנויות מקוריות ויצירתיות להגנת המוסריות היהודית.

קישור לסרטון
הרב אלקנה שרלו

המילים האחרונות של הנבואה בתנ"ך - הפטרת שבת הגדול מספר מלאכי

12:00-13:00

מה יש לנביא האחרון - מלאכי - לומר לנו כמסר אחרון לדברי הנבואה בכלל? ומדוע דווקא מילים אלו נקראות בשבת שלפני פסח, שבת הגדול?

קישור לסרטון

צור קשר

שלחו